EiendomLinderudveien 17, 0594 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 88 Bnr. 284 Snr. 56 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 75 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 70 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 70 kvm, Bruksareal: 75 kvm, BRA-i: 70 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1969
TomtEiet tomt 60901 kvm
Prisantydning4 300 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 24.04.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 128 607,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 26 105,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 300 000,- (Prisantydning)
kr 128 607,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 428 607,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 113 200,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 114 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 543 307,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 293,- pr. mnd.
EierSalah Abdulla Ost Faraj
Beskrivelse4-roms selveier i byggets 2. etasje. Leiligheten har en gjennomgående planløsning med romslige rom
og store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys og skaper en hyggelig atmosfære.
Boligen består av praktisk entré med plass til garderobeskap, pent bad, 3 soverom, stue og kjøkken fra
2015 i eget separat rom. Fra stuen er det utgang til solrik sydvestvendt balkong på ca. 5 m². med hyggelig
utsikt. Boligen disponerer i tillegg parkeringsplass, egen bod i kjeller, fellesvaskeri og felles sykkelbod.
Kort fortalt:
•4-roms selveier - Opprinnelig 3-roms
•Gjennomgående planløsning
•Balkong på ca. 5 m²
•Parkeringsplass
•Moderne kjøkken fra 2015
•Kjellerbod på 5 m²
ParkeringSeksjonen disponerer en parkeringsplass som lånes av sameiet. Plassen er merket med leilighetens
seksjonsnummer (56).
Parkeringsplassene eies av Linderudveien BS, og kan ikke selges.
Det er heller ikke lov å leie ut denne plassen mot penger, men ellers greit å låne ut om de ikke har bil.
På biloppstillingsplasser skal det ikke stå annet enn personbiler.
Hensetting av biler uten registreringsskilt, tillates ikke.
Tilhengere, camping/bobiler, lastebiler, minibusser, kassebiler og liknende skal ikke parkeres på
sameiets eiendom.
Grensen på størrelse kjøretøy er satt ved max. lengde 4,80 m og bredde max.1.90 m
Beboere innen sameiet som har 2 biler kan spørre om å få låne en parkerings plass nr. 2 dersom
blokken har noen ledige (eller låne fra en naboblokk). En plass nr. 2 må man imidlertid være forberedt på
å gi fra seg på kort varsel om noen skal ha plassen.
El-billading:
Dersom eier av leiligheten har bil kan de koble seg opp mot Aneo og sameiets elbillader system.
Oppkobling for å få tilgang til ladeboks koster i følge styreleder ca kr. 4800,-
Sameiet har avtale med Aneo, hvor eier selv må tegne abonnement og betale for forbruk og abbonoment.
BeliggenhetLeiligheten ligger i et etablert og attraktivt boligområde på Linderud. Det er nærhet til skoler, barnehage
og offentlig kommunikasjon med hyppige avganger inn til sentrum.
Her bor du i kort avstand til marka som byr på flotte turstier/skiløyper både sommer som vinter.
Omgivelsene kan også friste med en rekke aktivitetstilbud som fotballbane, lekeplass, idrettshall,
skøytebane, svømmehall og treningssenter. Linderud senter med et bredt utvalg av servicetilbud som
spisesteder, butikker m.m. En kort kjøretur unna ligger blant annet også Storo senter, IKEA og Kalbakken
shopping.
Det er kort avstand til skoler for alle alderstrinn, flere barnehager, god offentlig kommunikasjon og
kjøpesenter. For alpine utfordringer er det en kort kjøretur til Oslo skisenter Grefsenkollen. Bjerkedalen
park ligger i gangavstand fra eiendommen, med fine rekreasjonsmuligheter og bademuligheter. Parken
er svært pent beplantet, og en av parkens hovedattraksjoner er Hovinbekkenmed fossefall.
TomtEiet tomt, 60901 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
2.etasje:
BRA 75 m²
- BRA-i 70 m²: (Entrè/gang, bad, 3 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 5 m²: (Kjellerbod)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Fasader oppført i teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran.
Vinduer og balkongdør med 2-lags glass og trekarmer. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Våtrom: Bad - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Sluket er et støpejernsluk fra byggeår uten klemring for god tetting av membran i sluket. Gulvet kan derfor
være utsatt for lekkasjer. Rørgjennomføringer i delevegg med manglende bruk av mansjetter.
TG-3 gis grunnet manglende tettesjikt.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Baderommet er modent for rehabilitering. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater
for belastning med fritt vann.
Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk:
150 000 - 300 000
Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Dørblad tilknyttet 1 soverom "subber" noe i karm. Glassdør "subber" noe i terskel. Oppgitte avvik gis TG-2.
Dørblad tilknyttet bad med svelleskader. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Justering av innerdører. Utskifting av skadet dørblad.
Utbedringskostnader:
Under 10 000
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting - Oppsummering
Eldre balkong preget av elde og slitasje. Oppgitte avvik gis TG-2. Rekkverket tilfredsstiller krav til høyde på
oppføringstidspunktet, men er lavere enn dagens forskriftskrav på 100 cm. Ingen tiltak er påkrevd.
Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og balkongdør er datert 1987. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i
betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2. Nivåforskjeller mellom flere rom gis TG-2.
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør
fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
Avløpsrør gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Sluk/avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av
våtrom/kjøkken.
Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Innvendige
kobberrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Våtrom: Bad
Oppsummering av overflater:
Det ble observert svertesopp i vegg-/silikonfuger i dusjsonen. Borehull i flere veggliser.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Rengjøring og utskifting av flere silikonfuger. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare
overflater for belastning med fritt vann.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Baderomsinnredning
med svelleskader.
TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitt avvik.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Oppsummering av fukt:
Hulltaking er ikke mulig da tilstøtende konstruksjon til våtsonen er oppført i mur.
Måling med fuktindikator påviste forhøyede verdier i dusjsonen. Dette antas å ikke være noe problem så
lenge gulv/vegg er riktig oppbygd med membran.
Fuktmåling gis TG-2.
Anbefalte tiltak fukt:
Grunnet usikkerhet rundt tetthet, bør det installeres et dusjkabinett for å spare overflater for belastning
med fritt vann.
Øvrig: Gulv - Oppsummering
Bruksslitasje i flere rom, samt at flere skjøter har svellet. Flere fotlister mangler. Mangelfulle avslutninger
av gulv ved kjøkkeninnredning, dører og røropplegg for radiatorer. Legging av gulv fremstår som
ufagmessig.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulvoverflater gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Utbedring av overnevnte avvik.
Øvrig: Vegger - Oppsummering
Flere vegger med bruksslitasje. Flere løse veggfliser på kjøkken.
Oppgitte avvik gis TG-2. Vegger gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Utvendig solavskjerming - Oppsummering
Markise med værslitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Informasjon fra selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Ja. Oppdaget veggdyr i leiligheten i 2022. Dette ble meldt inn til forsikringsselskapet gjennom sameiet
som satt oss i kontakt med skadedyrfirma. Sanering bestilt gjennom sameiets forsikring, hvor firma har
vært på 2 behandlinger og saneringer. Etter endt sanering har skadedyrfirma vært på 3 kontroller totalt i
2022 og kunne konstatere at problemene med veggdyr var tatt hånd om. Det er ikke blitt observert veggdyr
siden den gang.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Oppdaget veggdyr i leiligheten i 2022. Dette ble meldt inn til forsikringsselskapet gjennom sameiet som
satt oss i kontakt med skadedyrfirma. Sanering bestilt gjennom sameiets forsikring, hvor firma har vært
på 2 behandlinger og saneringer. Etter endt sanering har skadedyrfirma vært på 3 kontroller totalt i 2022
og kunne konstatere at problemene med veggdyr var tatt hånd om. Det er ikke blitt observert veggdyr
siden den gang.
BruksarealBruksareal: 75 kvm
StandardFor utfyllende tekniske standard for øvrig henvises det til vedlagt takstrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest for boligblokken datert 23.04.1975.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 293,-
pr.mnd.
Fyring, varmtvann, internett, kommunale avgifter, drift, vedlikeholdsfond, forretningsførsel, felles bygningsforsikring mm.
I forbindelse med planlagte prosjekter i sameiet opplyser styreleder at felleskostnadene vil øke fra januar
2025. De vet foreløpig ikke hva økningen vil være på. De har ikke planer om økning av felleskostnader i
2024, med mindre det skulle oppstå noe spesielt som gjør at felleskostnadene må settes opp.
Se informasjon om planlagte prosjekter under "sameie" i salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har totalt tre lån. Spesifikasjon av lån:
Lånenr.: 83987200637
Lånebeløp: 22.015.871,-
Låneform: Annuitet
Rentesats: 6,840%%
Effektiv rente: 7,060%
Løpetid: 17 år 3 mnd
Innfrielsesdato: 30.04.2041
Lånenr.: 83987213232
Lånebeløp: 11.581.240,-
Låneform: Annuitet
Rentesats: 6,840%
Effektiv rente: 7,060% Løpetid: 23 år 4 mnd
Innfrielsesdato: 30.05.2047
Lånenr: 83987222223
Lånebeløp: 5.466.399
Låneform: Annuitet
Rentesats: 6,840%
Effektiv rente: 7,070%
Løpetid: 14 år 4 mnd
Innfrielses dato: 30.05.2038
Sum andel fellesgjeld pr. 31.12.2023 kr. 128 607,- følger seksjonen.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et negativt årsresultat for 2023 på kr. -6 706 417
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 91736638
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 339 060,-
Som sekundærbolig Kr. 5 088 429,-
SameieSameie: Linderudveien Boligsameie, Orgnr: 971285885
- Det er kun tillatt med elektrisk grill på balkongene.
- Sameierne plikter å delta i organisert dugnadsarbeid. Blokkmøte gis anledning til å ilegge sameiere,
som ikke deltar, et gebyr.
- Det er forbudt mot fjerning av radiatorer/tilknyttet rørføring.
- Det er forbudt å øke kapasitet på strøm av hovedsikring inn til leilighet. For ytterligere informasjon se
sameiets vedtekter.
- Alle eiere må signere avtale for bruk av internett i Linderudveien boligsameie. Se skjema
abonnementsavtale som ligger på sameiets hjemmeside.
- Sameiets hjemmeside: www.linderudveienboligsameie.com
- Hver blokk skal ha minst en blokk kontakt. Det er hver enkelt sameiers ansvar å se til at
blokkontaktordningen i blokken fungerer.
Hva vil skje i styreåret 2024-25.
Følgende prosjekter vil bli gjennomført og er hensyntatt i budsjettet for 2024:
A) Utvendig vedlikehold.
Vi ønsker å male alle vinduene så det blir lik farge/fuge/skifte lister rundt vinduene.
Vi har mange dårlige behandlede vinduer/lister osv.
Nye vann brett blir satt opp. Vann brettene er vedlikeholdsfrie.
De gamle vann brettene er montert på en slik måte at de pga. alder lett kan føre vann inn i isolasjonen og
i vegg.
Vi vil sette opp vedlikeholdsfrie plater i brystningen under de store vinduene og sette opp vedlikeholdsfrie
plater på gesims tak. Og det blir satt opp vedlikeholdsfrie lister rundt vinduene i brunfarge.
Alle gelendre/søyler til trapper utenfor inngangsdørene vil også bli pusset/rustbehandlet og lakkert.
Vann brett /plater brystningsparti/gesims vil bli i samme rødfarge som over inngangspartiene våre.
Asbest blir fjernet i gamle vinduer og feltene under stuevinduene utvendig.
Utskifting av verandaplanke, blir utført der den er ødelagt og råtten.
Dette vil styret ta regress for av eier, noe vi har hatt praksis på fra tidligere.
Rett Bygg AS starter opp i april med de 3 siste blokkene i Lvn. 2-4-6, 8-10-12 og 14-16-18.
Rett Bygg A/S har samlet opp bestillingene av vinduer, ca. 30 best. og 7 entredører i 2023 og til nå. De vil
bestille dette og installere vinduene/entredørene til våren. Om Rett Bygg AS oppdager råtne vinduer under
rehabilitering av de tre siste blokkene, vil styret sende brev og pålegge eierne å bytte til nye.
Utskifting av gamle vinduer/inngangsdører går på eiers regning som tidligere.
B) Bytte til nye fiberterminaler.
Siden det ikke finnes nye deler til de vi har i dag, valgte styret å kjøpe nye fra ATM Com AS.
Demontering av gammel mediekonverter, montering av ny ONT rengjøring av eksisterende ODF samt
kontroll med mikroskop og patching i leilighet. Felleshastigheten med nytt utstyr vil være 2500Mbps. Info
om oppstart og gjennomføring ble sendt ut til beboeren/eiere i begynnelsen av januar. Netconnect Norge
AS, via ATM Com startet opp i slutten av januar og ble ferdig 18. februar 2024. Det var 6 beboere de ikke
fikk kontakt med, de ringte beboerne flere ganger og styret sendte e-post, hvor det ble informert om at de
som ikke tok kontakt i løpet av helgen ble stengt av. De må bet. kr. 2000 for å få installert fiberterminalen
senere. Og må henvende seg til Netconnect Norge AS.
C) Utskifting av hoved pumper i Lvn. 36
Dette er nødvendig å skifte, siden de er dårlige og vi risikerer ned stenging av varmen på vinteren. Lagt
inn i budsjettet 2024 vedlikehold VVS kr. 250.000.
D) Bytte til nytt parkeringskontroll system selskap VestPark AS.
Styret inngikk avtale med InterPark AS 19.10.2006. De byttet i senere tid til navnet Apcoa. Vi har 3
måneders oppsigelsestid til denne avtalen.
Styret har fått tips fra flere beboere ang. ønske om en enklere registrering via app til våre
parkeringsplasser. Vi har hatt møte med VestPark AS. De tilbyr parkeringskontroll, som de vil drifte og
sette opp skilter gratis. De vil ha service telefon åpen hele døgnet, hvor alle beboere kan ringe inn.
I forbindelse med ovennevnte prosjekter opplyser styreleder at de ikke har planer om å øke
felleskostnadene i 2024, med mindre det dukket opp noe spesielt, men at at de fra januar 2025 må øke
felleskostnadene. Det vet foreløpig ikke hvor stor økningen vil være på.
Balkonger:
Styret bestilte dybdeundersøkelse av balkongene fra Opak AS som ble utført 6. juni. 12 balkonger ble
kontrollert med prøvetaking, slik at vi fikk en vurdering av tilstanden. Denne ble oversendt styret
20.06.2023. Denne sier at skader varierer fra balkong til balkong, men generelt finnes betongskader av
varierende omfang på nesten alle balkongene. Balkongkonstruksjon er infisert med salter
(balkongdekke), og generelt store deler av armering ligger i karbonisert betong (brystning og
balkongdekke). Det vurderes som meget omfattende å utbedre balkongkonstruksjon. OPAK vurderer at
den eneste måte som vil gi en bestandig løsning er å montere katodisk beskyttelse på balkongdekke, og
realkalisere brystning. Dette er et meget omfattende arbeid.
Et grovt anslag tilsier at kostnader ifm. rehabilitering av balkonger vil være i samme størrelsesorden som
å etablere nye balkonger.
Styret har vært klar over at tilstanden til våre balkonger er dårlig, noe rapporten underbygget. Med
bakgrunn i tilstandsvurderingen, vedlikeholdsplanen og dybdekontrollen av balkonger, fremkommer det et
større behov for rehabilitering av balkonger enn først antatt, pga. karbonisert og kloridinfisert
betong.
Styret la frem orienteringspunkt om balkonger på årsmøte 2024:
Styret engasjerte Opak og Arkitektene AS i februar i forbindelse med søknad til plan- og bygningsetaten
PBE, om mulighetene for utvidelse, 80 cm av våre balkonger. Søknad er sendt, det forventes at saken blir
behandlet dette året. Viser til dybdeundersøkelse fra Opak oversendt i juni 2023. Rehabilitering av
balkonger vil anslagsvis ligge på fra kr. 350.000 til 500.000 pr. balkong ifølge dem.
Styreleder opplyser:
Vi har en søknad til plan og bygningsetatn om hvor mye vi kan utvide balkongene med.
Vi må rehabilitere disse, men vi har ikke fått svar på søknaden, så det vil nok ta et par år til før det settes i
gang. Da må vi se på mulige løsninger for nedbetaling av dette.
Økning i felleskostnader/fellesgjeld eller kapitalinnkreving må påregnes.
Sameiets økonomi:
Vi setter av i kr. 1.047.000,- pr. år i fast avsetning til vedlikeholdsfond. Som medfører til at vi får styrket
egenkapitalen til fremtidige vedlikeholdskostnader.
Fjernvarmen, regjeringen har lovet at strømstøtte ordningen vil bli videreført dette året også pga. økte
energiutgifter. Vi setter av kr. 6.000.000 til fjernvarme under driftskostnader for 2024. Vi landet på kr.
5.467.259 i fjor.
Vi har renteutgifter på kr. 2.694.000 i år pga. våre lån.
Sameiet tok opp lån på kr. 12.000.000 i 2022 pga. utvendig rehabiliteringsprosjektet, BVR, utvendig
gårdsbelysning og nytt gjerde.
Kr. 1.925.000 i 2022 gikk til BVR hoved pumper + filter, fyringsanlegget vårt, LED gårdsbelysning + nytt
gjerde. BVR og fyringsanlegget gikk ca. kr. 1.000.000 over budsjett, BVR kom med en forbedret løsning for
anlegget vårt, som styret sa ja til.
01.04.2023 Startet Rett Bygg AS opp utvendig rehabiliteringsprosjektet. De ble ferdig med 10 blokker. De
siste 3 blokkene skal tas til våren, de starter opp i april 2024. Styret + vaktmester vil ha møte hver 14 dag i
forbindelse med plan for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på arbeidsplassen, følge SHA plan.
Det er igjen en hovedsum å betale til Rett Bygg AS, når prosjektet er ferdig på kr. 2.311.112 inkl. mva. +
endringsmeldinger for 6 blokker, ca. kr. 750.000. Vi fjerner all asbest i vinduer + i feltet under
stuevinduene, utvendig. Vi setter da kr. 3.100.000 til utvendig rehabilitering under budsjett 2024.
Vi installerte nye fiberterminaler til kr. 1.101.134 i år, pga. de gamle hadde gått ut. Og vi vil få et raskere
nett.
Budsjett 2024 for sameiet har et forventet årsresultat på minus kr. 5.255.000
Underskuddet skyldes bl.a. økte utgifter generelt i år, renovasjon øker med 10%, vann og avløp 21,2%. Og
økte utgifter til utvendig rehabiliteringen.
For å balansere dette underskudd så må vi regne med å bruke kr. 2.076.789 av disponible midler. I tillegg
ser vi oss i midlertidig nødt til å bruke av vedlikeholdsfondet for å komme i null på budsjett 2024. Dette
innebærer at vi disponerer kr. 3.178.211 fra vedlikeholdsfondet.
Fondet vil da ha igjen kr. 1.670.217 + avsetningen med kr. 1.047.000 for 2024.
Styret vil jobbe for å redusere kostnader der vi kan i 2024 og vil ta kun nødvendige kostnader.
I denne forbindelse vil styret si opp avtalen for vedlikehold ute-/grøntanlegg. Og ta kun nødvendige
oppgaver. Vi klippet hekken langs t- banelinjen i fjor og hekker rundt blokkene. Vi oppfordrer beboerne til
evt. å klippe osv. litt rundt sin blokk på vårdugnaden.
ForretningsførerNordberg Eiendom
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdFør man går til anskaffelse av dyr skal styrets godkjennelse foreligge.
Anskaffelse av dyr før styrets godkjennelse foreligger, vil bli avvist.
Styret kan pålegge at ulovlig eller sjenerende dyrehold bringes til opphør.
Hvis gjentatte pålegg ikke følges opp ansees dette som vesentlig mislighold.
Vedr. hundehold vises til egne regler, vedlagt salgsoppgaven.
DiverseSameieren er ansvarlig for vedlikehold, reparasjon og utskifting av vinduer, inngangs- og verandadør.
Før utskifting finner sted, kontakt styret slik at riktig fabrikat og riktig fabrikat dvs. fra NORDAN blir brukt og
at riktig utførelse blir valgt.
Sameieren er ansvarlig for vedlikehold, reparasjon og utskifting av sluk.
Eier skal sørge for at dør, postkasse og ringetablå har skilt med riktig navn som stemmer overens med
den som til enhver tid bebor leiligheten. Skiltene skal ikke være i papir/dymotape. Postkasseskilter skal
være hvite med gravert, sort skrift og i riktig størrelse til lommen på innsiden av postkassen.
Jernia Linderud har de riktige målene utfra adressen du bor i.
Skilter til ringetablå bestilles hos vaktmesteren.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieDet er i vedtektene fastsatt at styret skal godkjenne ny seksjonseier eller leietaker av en seksjon. Styret
kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 24, tredje ledd.
Søknad om utleie, må sendes inn til styreleder i forkant, for godkjenning av utleie.
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg.
Pågående plansaker i området:
Saksnummer 201708150: Østre Aker vei 90 - Detaljregulering til politisk behandling - Omregulering fra
næring til bolig.
Stor-Oslo eiendom foreslår å omregulere Østre Aker vei 90 med flere (Siemenstomta på Linderud) fra
kontor- og industriområde til bolig, kontor, barnehage, torg og varehandel m.m. Totalt bruksareal som
planen tillater over bakken, er 126.000 m². Av dette er nærmere 90 000 m² ny bebyggelse. Det skal
bygges ca. 800 nye boliger og det åpnes for boliger i den bevaringsverdige høyblokka. Ny bebyggelse har
i hovedsak høyder på 5-8 etasjer. I vest foreslås det næringsbebyggelse, og de to kontorbyggene øst for
høyblokka beholdes.
Saksnummer 200805218: Linderud stasjon - Oppgradering av stasjonsområde.
Saksnummer 202454743: Erich Mogensøns vei 9-31 - Forespørsel om søknadsplikt for ny parkering.
Saksnummer 202118081: ved Statsråd Mathiesens vei - Etablering av ladeinfrastruktur for elbusser ved
endeholdeplasser i Oslo.
Saksnummer 202000978: Erich Mogensøns vei 38 - Planforslag til offentlig ettersyn - Linderud senter.
Citycon Linderud Eiendom AS ønsker å omregulere Linderud senter og tilliggende områder som i dag er
regulert til lokalsenter, forretning, kontor, barnehage og garasjer. Hensikten med planarbeidet er å
oppgradere Linderud senter til et mer moderne bydelssenter med et bredere servicetilbud samt legge til
rette for nye boliger rundt og på senteret. Et enetasjes garasjeanlegg foreslås erstattet med bolig,
publikumsrettet virksomhet og parkering i kjeller. Det vurderes høyder på mellom 3-12 etasjer.
Saksnummer 202452124: Marka - Bestilling av oppstartsmøte - Årvollbassenget.
Vann- og avløpsetaten har behov for å utvide og rense Årvollbassenget. Det er kritisk for leveranse til
Groruddalen, og det har ikke vært mulig å drive vedlikehold av eksisterende basseng siden etableringen
tidlig på 1970-tallet.
Årvollbassenget ble opprinnelig planlagt som to bassenger og én servicetunnel, men kun det ene
bassenget og ingen servicetunnel ble bygd. Nå ønskes det å etablere en ny tunnel med
forbikoblingsmulighet forbi eksisterende basseng. Dette vil sikre mulighet for vedlikehold uten at anlegget
tas ut av drift. Tunnelen vil muligens utformes slik at den også vil fungere som et ekstra vannbasseng.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Omårdet og Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi
anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 300 000,- (Prisantydning)
kr 128 607,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 428 607,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 113 200,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 114 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 543 307,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 500)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.19 448)
Innhenting av lovpålagte opplysninger fra forettningsfører (Kr.4 300)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Markedspakke (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Provisjon 1,25 (Kr.56 607)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Totalt kr. (Kr.149 890)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-22-0167
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr:922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no
Harold Mufoncol
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 97 03 17 34 / E-post: hm@eie.no