EiendomChristian Michelsens gate 23, 0568 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 227 Bnr. 29 Snr. 141 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 62 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 54 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
ArealBruksareal: 62 kvm, BRA-i: 54 kvm , BRA-e: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1934
TomtEiet tomt 5766 kvm
Prisantydning5 150 000
TilstandsrapportTakstmann: Øystein Solberg
Takstdato: 29.04.24 11:28
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 14 000,- pr. 01.05.24 11:24
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 01.05.24 11:24
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 150 000,- (Prisantydning)
kr 14 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 164 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 350,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 295 550,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 304 800,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 349,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFyring og varmtvann (akonto), internett (fiber), renter og avdrag felles lån, felles forsikringer,
forretningsførsel m.m.
Herav:
Oppvarming 1.539,- (selger fikk for 2023 kr 3650,- tilbakebetalt for akonto fyring).
Internett 199,-
Felleskostnader 2.959,-
Dugnad 50,-
Lån/Renter 602,-
Når fellesgjeld er nedbetalt reduseres felleskostnadene med 602,- tilsvarende renter/avdrag på lån.
Ved årsmøte 2024 ble det vedtatt kapitalinnkreving fra seksjonseierne for å nedbetale fellesgjeld i sin
helhet. For seksjonen utgjør det totalt kr. 14.000,- hvor halvparten vil innkreves i august og halvparten i
oktober. Innkrevingen påfaller den part som på forfallstidspunktet eier boligen (før/etter overtagelse).
Megler er ikke kjent med, eller informert om, at det er planlagt økning av felleskostnader i 2024. Kjøper må
likevel regne med at felleskostnadene med tiden vil reguleres i takt med generelle prisreguleringer og
inflasjon.
EierPetter Solberg Svingen
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser. Beboerparkering i nærområdet.
TomtEiet tomt, 5766 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
ByggemåteBoligbygg over 4.etasjer samt kjeller og loft. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende
konstruksjoner av betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger
utvendig forblendet med teglstein. Saltak av trekonstruksjoner tekket
med takstein (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har Swedoor glatt entredør med brannklasse B30 og
lydklasse 35db samt kikkehull. Vinduer med
karmer av tre og to-lags glass fra 2014. Tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer.
BruksarealBruksareal: 62 kvm
BoderLeiligheten disponerer to boder.
Loftsbod med totalt gulvareal (GUA) på 7 m2, men grunnet skråtak/lav takhøyde er kun 3 m2(BRA-e) av
arealet måleverdig som bruksareal. De
delene av arealene som har lav himlingshøyde (ALH) utgjør 4 m2.
Bod i kjeller på 5 m² (BRA-e).
StandardOppsummering av TG2 og TG3 i tilstandsrapport:
TG2:
Bad - Fallforhold, ventilasjon, sisterne (manglende drenering), sprekk i veggflis, bom i flis, tettesjikt alder.
Kjøkken - Kullfilter.
Øvrig - Skjevheter i leiligheten.
Teknisk - Vannbåren varme, eldre anlegg (uten påviste skader/lekkasjer).
EL - Utettheter rundt kabelføringer i sikringsskap.
TG3:
Ingen.
Sammendrag av selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
"Ja, både faglært og egeninnsats. Faglært: Badet ble totalrenovert i regi av sameiet i 2004 (AF Gruppen)
med bl.a. nytt sluk og membraner, elektrisk gulvvarme, fliser og sanitærutstyr m.m. I 2021 ble badet
fornyet med nye fliser og baderomsinventar. Egeninnsats: Dusjhjørne (vikingbad) satt opp av selger i
2021."
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
"Ja. AF Gruppen (via sameiet). Gjennomført under totalrenovering av bad i 2004 via sameiet."
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
"Nei. Oppussing i 2004 ble gjort i regi av sameiet. For arbeid i 2021 (nye fliser og baderomsinventar) kan
dette ifølge egenerklæringsskjema fra forrige eier oppdrives."
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
"Ja, kun faglært. Proff Bygg og Entreprenør AS. I 2021 ble kjøkkenet flyttet og i den forbindelse er det
installert avløpspumpe og lagt nye rør til kjøkken."
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
"Ja, kun faglært. Proff Bygg og Entreprenør AS. Fra tidligere eier: Deler av det elektriske anlegget ble
oppgradert i 2021. Nye kurser i forbindelse med flytting av kjøkken."
28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
"Ja. Det har ved tidligere anledning vært meldt om mus i enkelte kjellerboder. Her har sameiet samarbeid
med et skadedyrselskap."
Tilleggskommentar:
"Oppgangen pusset opp (gulv, vegg og dører) i 2022 i regi av sameiet."
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseEkspedisjonsdok. - Vaaningshus - 1935
Ferdogattest - Rehab. bad - 2005
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingTilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer. Varmekabler på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 349,-
pr.mnd.
Fyring og varmtvann (akonto), internett (fiber), renter og avdrag felles lån, felles forsikringer, forretningsførsel m.m.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OB986-98207369136
Restgjeld: 1.945.728,-
Restløpetid: 10 år 10 mnd.
Rentekostnader: 7,20%
Ved årsmøte 2024 ble det vedtatt kapitalinnkreving fra seksjonseierne for å nedbetale fellesgjeld i sin
helhet. For seksjonen utgjør det totalt kr. 14.000,- hvor halvparten vil innkreves i august og halvparten i
oktober. Innkrevingen påfaller den part som på forfallstidspunktet eier boligen (før/etter overtagelse). Når
fellesgjeld er nedbetalt reduseres felleskostnadene med 602,- tilsvarende renter/avdrag på lån.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 524 591,-. Se vedlagte årsmøteinnkalling for
fullstendig regnskap og budsjett.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 86838561
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 282 743,-
Som sekundærbolig Kr. 4 874 422,-
SameieSameie: Ringgaten Terrasse Sameie, Orgnr: 971277629
Sameiet består av 146 seksjoner.
Ringgaten Terrasse Sameie ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerSameiet har avtale med OBOS Open nett. Alle har 1000/1000Mit tilkobling.
Sameiet har avtale med OBOS Nøkkel. En tjeneste fra OBOS som gjør det mulig å bruke digitale nøkler
for å styre adgang til dører fra mobiltelefon, samt dele nøkler med familie, venner mv. Nøkkel leveres i
samarbeid med Unloc.
DiverseProsjekter som gjennomføres i neste styreperiode
Istapper: Prosjekt for å hindre istapper undersøkes og vil trolig gjennomføres før neste vinter.
Prosjekter som må gjennomføres på sikt
Takomlegg/takrenovasjon: Det vil være naturlig å vurdere installasjon av solceller samtidig. Styret har
vurdert taket og funnet det i orden, men ser behov for å fornye på sikt. (Styret forsøker å planlegge med
kostnaden.)
Rørfornyelse / sanering av rørisolasjon: Dette har vært utsatt i lang tid grunnet økonomien.
Prosjekter som hadde vært til glede for beboere, men som ikke må utføres
Utbedre plassutnyttelsen av boder i både loft og kjeller. Innhente tilbud og vurdere behovet og midlene vi
har til rådighet.
Ytterdørene har behov for utskifting på sikt.
Vedlikeholdshistorikk:
2022 - 2023: Oppussing oppganger
2019: Nytt callinganlegg, branndører og dørlukkere i fellesareal, fiber (bredbånd) og TV, bakgård avstengt
med kjøreporter, forskjønning av bakgård, gjennomført tilstandsrapport EL-anlegg, samt utbedringer,
ferdigstillelse installasjon av målere.
2018: Installasjon av målere til varmtvann og radiatorer, fjerning av brannbalkonger, frivillig bytte av
radiatorer (ca 240).
2016 - 2017: Bakgårdsprosjekt Grunnarbeid, drenering, reparasjon av grunnmur, 2 nye kummer.
Snøfangere på begge sider av taket.
2015: Ny renovasjonsløsning med kildesortering, opprydding elektrisk anlegg fellesområder og teknisk
rom.
2014: Renovering kaldt- og varmtvannsrør (hovedforsyning), justering shunt, fjernvarmeanlegg.
2010: Tilkobling fjernvarme og riving/fjerning oljekjel.
AnnetKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for
felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp
som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt
tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter
følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer
som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For
festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer
informasjon.
Følgende er registrert på eiendommens grunnboksblad:
1935/990889-1/105. Erklæring/avtale tinglyst 06.08.1935
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
1935/990890-1/105. Best. om adkomstrett tinglyst 06.08.1935
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
1937/404501-1/105. Best. om vann/kloakkledn. tinglyst 22.07.1937
1937/404592-1/105. Best. om vann/kloakkledn. tinglyst 28.07.1937
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
1975/514860-3/105. Erklæring/avtale tinglyst 30.07.1975
Panterett uten opptrinnsrett til sameiet
For: NOK 5,000
Med prioritet etter første tinglyste overdragelsessum
1975/514860-2/105. Seksjonering tinglyst 30.07.1975
Snr.: 141
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 1/145
Eiendommen er oppdelt i 145 seksjoner
2021/435029-1/200. Reseksjonering tinglyst 15.04.2021
Snr.: 141
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 1/146
Seksjon opprettet fra fellesareal
Endring av sameiebrøk
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Det er i vedtektene fastsatt at styret skal godkjenne ny seksjonseier eller leietaker av en seksjon. Styret
kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 24, tredje ledd.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Pågående plansak:
Saksnr. 201901778. Oppføring av omsorgsboliger i Dælenenggata.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 150 000,- (Prisantydning)
kr 14 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 164 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 350,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 295 550,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 304 800,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke eierseksjon (Kr.16 000)
Visningshonorar x 2 (Kr.4 600)
Provisjon (Kr.41 712)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.26 912)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 515)
Markedspakke Premium (Kr.23 000)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.138 539)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer31-24-0035
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingVinderen Eiendomsmegling AS
EIE Vinderen
Org. nr: 889665742
Slemdalsveien 70B, 0370 OSLO
0370 Oslo
Tlf: 22 13 55 00
Ansvarlig meglerDaglig leder / Fagansvarlig / Eiendomsmegler Charlotte Solli
SaksbehandlereCharlotte Solli
EIE Vinderen
Daglig leder / Fagansvarlig / Eiendomsmegler
Mob: 95 99 43 03 / E-post: cso@eie.no