EiendomSlåtteveien 12, 1084 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 4 Orgnr. 948663716 i Oslo kommune
BoligtypeAndelsleilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 74 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 66 kvm: Bad , Entré , Stue , Soverom , Soverom 2, Kjøkken
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm : 2 kjellerboder på 2,6 kvm og 5,7 kvm, og
loftsbod som ikke er oppmålt grunnet skråtak, men gulvareal er 7,7 kvm.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 24 kvm: Balkong på ca. 3 kvm, med utgang til
markterrasse på ca. 21 kvm.
ArealPrimærrom: 65 kvm, Bruksareal: 74 kvm, BRA-i: 66 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 24 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1948
TomtFellestomt 9610 kvm
Prisantydning3 950 000
TilstandsrapportTakstmann: Uno Østrem
Takstdato: 10.05.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 157 836,- pr. 01.05.24
Andel fellesformue: kr. 24 400,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 950 000,- (Prisantydning)
kr 157 836,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 107 836,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 117 017,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 125 267,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 829,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererTv/bredbånd, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, diverse honorarer,
vaktmestertjenester, renhold, generell drift og vedlikehold m.m. Nåværende eier har også inkludert i
felleskostnadene parkeringsplass med el-billader, denne sies opp og bestilles eventuelt på nytt etter
venteliste.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter.
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierTorill Elene Skau
BeskrivelseVelkommen til Slåtteveien 12 - Flott 3-roms endeleilighet med fantastisk terrasseplatting og
parkeringsplass i meget attraktivt borettslag.
Leiligheten har en meget god planløsning med separat kjøkken og to soverom av god størrelse. Lys og
luftig stue med god plass til både sofagruppe og spisebord. Utgang til balkong med trapp ned til en stor,
usjenert terrasse. Moderne kjøkken fra 2016 som har rikelig med skap- og benkeplass. To soverom av
god størrelse med gode muligheter for oppbevaringsmøbler. Delikat, flislagt bad utført i regi av
borettslaget i 2010. Lys og innbydende entré.
Kvaliteter boligen:
- Internett inkl.
- P-plass
- Solrik terrasse
- Peis
- Naturskjønne omgivelser
- Godt bomiljø
- Treningsrom i brl.
- Gangavstand til dagligvare og kollektivtransport
ParkeringDet medfølger en parkeringsplass til leiligheten, nr. 33.
Det er videre tilgang til 12 stk ladeplasser mot betaling (kr. 500,- per mnd) og 7 plasser til gjester.
Ellers gateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetHøybråten er et sjarmerende boligstrøk som ligger i bydel Groruddalen i Oslo. Dette området er kjent for
sin rolige atmosfære, vakre natur og gode tilgang til både urbane fasiliteter og naturskjønnhet. Med en
blanding av boligområder, parker og grønne områder, tiltrekker Høybråten seg både unge mennesker,
barnefamilier og eldre.
Boligområdene i Høybråten består hovedsakelig av eneboliger og rekkehus, noe som gir området et preg
av ro og privatliv. Mange av husene har velstelte hager og flott utsikt over omkringliggende skoger og
innsjøer. Dette gir innbyggerne muligheten til å nyte friluftsliv og natur rett utenfor døren.
For de som søker rekreasjon og naturopplevelser, er Steinbruvannet og Lillomarka noen få minutter
unna. Disse områdene gir gode muligheter for turer, sykling, fiske og gode opplevelser i vakre
omgivelser.
Samtidig har Høybråten enkel tilgang til alle de nødvendige bekvemmelighetene, inkludert butikker, skoler
og offentlig transport. Buss- og togforbindelser gir enkel tilgang til Oslos sentrum og andre deler av byen.
Høybråten er et ideelt sted for de som ønsker å kombinere det beste av bylivet med naturens ro. Dets
unike kombinasjon av naturskjønnhet og urban tilgjengelighet gjør det til et attraktivt sted å bo for et bredt
spekter av mennesker.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av en blanding av eneboliger og lav blokkbebyggelse.
TomtFellestomt, 9610 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten ligger i byggets 1. etasje.
Inneholder: Bad , Entré , Stue , Soverom , Soverom 2, Kjøkken
Balkong med utgang til stor markterrasse.
Boligen disponerer 2 kjellerboder og en loftsbod.
ByggemåteBygning generelt:
Boligbygg oppført/tatt i bruk i 1947. Ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke
har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn
og stabilitet. Grunnmur i betong/murverk. Bærende yttervegger i betong -/murkonstruksjoner. Utvendig
med teglstensforblending. Utvendige forhold er kun beskrevet, ikke vurdert, da disse tilhører en
fellesanliggende konstruksjon for sameiet/laget.
Vinduer og dører:
Vinduer med 2-lags isolerglass fra 2014. Eldre vindu på bad.
Brann- (B30) og lydklassifisert (35 db) entredør.
Balkongskyvedør med 3-lags isolerglass fra 2014, karm og ramme i tre.
Balkong / terrasser:
Balkong på cirka 3 m2, adkomst fra stue. Terrasse på cirka 21 m2, adkomst fra balkong.
Innvendig:
Innvendige gulvoverflater består av parkett og slipte tregulv.
Innvendige veggflater består av malte flater og malt panel.
Innvendige tak/-himlingoverflater består av malte plater og malt panel.
Himlingshøyde målt til 2,37 m i stue.
Peis med innsats plassert i stue. Det er ikke feieluke/sotluke internt i boligen, antatt plassert på
loft/kjeller.
Innvendige dører består av malte profilerte og glatte dører.
Baderom:
Det er ikke kjent hvilken teknisk forskrift som er lagt til grunn på baderomsrehabiliteringen, det antas at
tek.forskrift 1997-2010 er brukt da badene er fra 2010. Oppussing i regi av borettslaget i 2010.
Flislagt gulv med gulvvarme i baderom. Flislagte vegger i baderom. Nedsenket himling med
downlights/spotter. Baderommet inneholder veggmontert klosett/wc, servant/servantskap, speil,
belysning og dusjhjørne. Dusj rett på gulv. Opplegg for vaskemaskin. Plastsluk. Synlig membran/mansjett
under klemring i sluk.
Naturlig ventilasjon. Luftespalte under dør samt spalte i vindu.
Kjøkken:
Kjøkkeninnredning med profilerte fronter og benkeplate i laminat. Nedsenket kum i kompositt.
Integrert kjøleskap/frys, stekeovn, mikro, platetopp og oppvaskmaskin.
Det er montert automatisk lekkasjesikring -/stopper. Det er ikke montert komfyrvakt.
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Tekniske installasjoner / utstyr:
Kobberrør og rør-i-rør opplegg.
Stoppekran er plassert i baderom, tilgjengelig via inspeksjonsluke ved siden av klosett.
Avløpsrør av plast og stål.
Naturlig ventilasjon (oppdriftsventilasjon). Tilluft via luftespalter i vinduer.
Varmtvannsbereder på cirka 120 liter. Varmtvannsbereder fra 2015.
Automatsikringer i sikringsskap plassert i fellesoppgang.
Følgende har fåt tilstandsgrad 2:
Overflater: Det er registrert knirk i gulv flere steder. Det ansees ikke å være behov for strakstiltak, men det
er behov for overflateoppussing for å tilfredstille dagens standard.
Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på over
15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente
måleavvik. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være
økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal
renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det bør
gjennomføres radonmålinger.
Pipe og ildsted: Tilstandsgrad settes på bakgrunn av pipe som ikke har 2 eller 4 sider tilgjengelig for
inspeksjon. Tiltak av avvik på pipe er ikke hensyntatt da dette ikke lar seg gjennomføre. Pipen er plassert
mot naboleilighet.
Bad. Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i
våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet. Det ansees ikke som
at det er behov for tiltak. Det er påvist at noen fliser i gulv har bom (hulrom under). Det er ikke behov for
utbedringstiltak.
Det ansees ikke som at det er behov for strakstiltak, men ytterligere undersøkelser anbefales hvis det
kommer flere sprekker i fuger og ´bom´ i flere fliser.
Det er ikke mulig å konstatere hvordan membraner er anlagt utover mansjett/membran under klemring i
ovedsluk, da dette krever inngrep i konstruksjonene. Det ansees ikke som at det er behov for tiltak. For å
kunne bekrefte baderommets oppbygging og hvilke produkter/løsninger som er brukt bør gjøres nærmere
undersøkelser.
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det må
gjennomføres ytterligere undersøkelser.
Naturlig ventilasjon. Luftespalte under dør samt spalte i vindu.
Hulltaking er ikke foretatt på grunn av tilleggende vegg mellom dusjsone og tilstøtende rom er antatt i mur
eller betong. Hulltaking vurderes som unødvendig, eneste vegg som er tilgjengelig for hulltaking er vegg
ved siden av dør, som er plassert helt i andre enden av dusjsone.
Kjøkken: Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
Tilstandsgrad 2 sette på bakgrunn av at det ikke er montert komfyrvakt, selv om det var krav til dette da
kjøkkenet ble montert.
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Eier må
kontrollere/avklare med styret i borettslaget/sameiet om det er lov å montere en elektrisk avtrekksvifte på
kjøkkenet.
Vannledninger: Det er påvist at eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system ikke ledes til sluk eller annen
kompenserende løsning. Det bør foretas tiltak på anlegget som sikrer bedre løsning på eventuelt
lekkasjevann fra rør i rør system.
Elektrisk anlegg: Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten da
dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. Det anbefales generelt EL-takst av godkjent foretak da
det ikke foreligger eltilsynsrapport fra de siste 5 år. Det er ikke demontert utstyr som spotter / kontakter
eller brytere
for å kontrollere avvik.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig xxx. For ytterligere informasjon
om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i
rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle bygningstekniske
spørsmål.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
I forbindelse med
salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg inn i de godkjente tegningene.
Følgende info fremkommer av selgers egenerklæringsskjema:
- borretsslaget har 12 ladeplasser.
- det er forslag om renovering av balkonger.
Selger opplyser videre:
- Inngangsdør ny i 2022/2023.
- Kjøkken byttet 2016.
- Bad pusset opp i regi Borettslag 2010.
BruksarealBruksareal: 74 kvm
BoderBoligen disponerer to kjellerboder på ca. 2,6 kvm og 5,7 kvm og en loftsbod med skråttak (ikke målbart
areal grunnet takhøyde), gulvareal på ca. 7,7 kvm,
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende dokumenter foreligger:
- Ekspedisjonsdokument for våningshus datert 26.02.1947, som var datidens ferdigattest.
- Ferdigattest for rehabilitering av bad datert 09.09.2010
- Ferdigattest for montering av trappeheis datert 06.11.2019
Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten er varmet opp med peis med innsats tilknyttet byggets originale pipeløp.
Varmekabler i gulv på bad. Ellers elektrisk oppvarming med panelovner.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 829,-
pr.mnd.
Herav:
Felleskostnader kr. 4.710,-
Internett kr. 119,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Styret har vedtatt en vedlikeholdsplan med prioritert rekkefølge. Det er ikke bestemt når og hvordan disse
skal gjennomføres.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Priser kan sjekkes på tilbyders
websider. Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 16.900 kwh pr. år. Utgiftene er basert på nåværende
eiers forbruk, som sier de bruker mye strøm grunnet mye datautstyr.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget/sameiet har for eksempel. 1 lån i Handelsbanken med følgende lånebetingelser:
Lånenr.: 2HANDE-83987151466
Type: Annuitetslån
Restsaldo: 6.698.079,-
Restløpetid: 20 år 3 md.
Terminer pr. år: 12
Rente: 6,40%
Type: Flytende
IN-ordning: NEI.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerW.R.Berkley Ins.Norway Nu
Polisenummer: 102544.1
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 908 208,-
Som sekundærbolig Kr. 3 451 189,-
BorettslagBorettslag: Høybråten Borettslag, Orgnr: 948663716
Generelt om borettslaget:
- Består av 40 andeler
- Byggeår 1948
- Mail styret: hoybraten@styrerommet.no
- Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets og boligbyggerlagets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt med hund og katt. Dyreholdserklæring skal undertegnes. Se husordensregler for nærmere
reglement.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Taklampe over spisebord medfølger ikke. Se forøvrig
vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. Det er
tinglyst 8 servitutter på eiendommen som omhandler blant annet bestemmelse om gjerde, bebyggelse,
gjerde, vann/kloakk, bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger, mm. For servitutter eldre enn
fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises
det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn
festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
06.05.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-1954 vedtatt 23.10.2006, samt
kommunedelplan KDP-17 (områdeavgrensning for indre Oslo).
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Pågående byggesaker pr. 06.05.24:
- Saksnr. 202307336: Slåtteveien 2-14 - Rehabilitering av balkonger
Rammetillatelse gitt.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202307336
- Saksnr. 202450197: Høybråtenveien 13 B - Fasadeendringer
Tillatelse gitt.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450197
- Saksnr. 202207753: Kringveien 18 - Tilbygg tomannsbolig
Rammetillatelse gitt.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202207753
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 950 000,- (Prisantydning)
kr 157 836,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 107 836,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 117 017,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 125 267,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
- Provisjon: 1,00%
- Tilrettelegging: 17 900,-
- Visnings-/overtagelseshonorar: 3450 ,-/stk.
- Markedspakke: 19 900,-
- Oppgjør: 7900,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0127
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Ingrid Beate Thompson
SaksbehandlereIngrid Beate Thompson
EIE Ensjø
Eiendomsmegler
Mob: 91 62 72 38 / E-post: ibt@eie.no
Kristian Birkan
Eiendomsmegler / Daglig Leder / Partner
Mob: 99 58 09 21
[/ E-post: kbi@eie.no