EiendomMartha Tynes' vei 77, 0969 Oslo
MatrikkelGnr. 99 Bnr. 211 i Oslo kommune
BoligtypeRekkehus
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 144 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 139 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 37 kvm
ArealPrimærrom: 139 kvm, Bruksareal: 144 kvm, BRA-i: 139 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 37 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1971
TomtFestet fellestomt 153 kvm
Prisantydning5 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Christian Blom Kjerulf
Takstdato: 14.05.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 7 000,- pr. 01.04.24
Andel fellesformue: kr. 15 654,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 500 000,- (Prisantydning)
kr 7 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 507 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 140 170,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 141 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 648 370,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 15 050,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 663 420,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 687,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 2.687,- pr. md.
Herav:
Festeavgift 160,-
Forsikring hus + gar 465,-
Felleskostnader 1.528,-
Vedlikeholdsfond 85,-
Taklån 449,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Styret opplyser: Huseiermøtet vedtok i april at det skal kreves inn kr 2 000 per måned f.o.m. juli. Pengene
skal gå til bytte av vannrørene under husene. Vi har en husrekke som har lekkasje på vannrøret, og
arbeider med å innhente tilbud på utbedring av dette. Foreløpig estimat ligger på mellom kr 200 000 og
kr 500 000 per hus. Vi regner med at alle husene skal få nye vannrør i løpet av de neste 5-10 årene.
Vannrørene er over 50 år gamle.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Kommunale avgifterKr. 15 047,90 pr. år
EierLalaine Aquino
Arman Umaguing Aquino
BeskrivelseVelkommen til Martha Tynes' vei 77 - Presentert av Daria Dymarska v/ EIE Eiendomsmegling.
Moderne og påkostet rekkehus med gjennomgående god standard. Boligen har en optimal planløsning
med fire gode soverom, to stilige bad, fint toalett og to store stuer. Boligen er bygget med fokus på god
romfølelse og en effektiv arealutnyttelse i alle etasjer.
Beliggenheten er naturskjønn og huset er i ett etablert og familievennlig boligområde. Fra boligen er det
kort gangvei til bl.a. flere barnehager, skole, dagligvarebutikk m.m.
- Store vinduer gir rikelig med naturlig lysinslipp
- Flere terrasser og balkonger
- Gode solforhold
- Påkostet kjøkken i 2023
- Nyere bad fra 2017 og 2018
- Underetasjen med egen inngang
- Garasjeplass
Underetasjen fremstår som utleieleilighet - denne etasjen er orginalt beskrevet som hobbyrom med
boder på orginale tegninger hos kommunen.
Det er ikke søkt om bruksendring. Det vil være kjøpers ansvar eventuelt å søke om bruksendring.
ParkeringEn garasjeplass følger hver bolig. Leie er inkludert i felleskostnader for boligen.
Utvendig garasjeplass kan leies. Plassen følger ikke boligen ved salg. Det påløper
administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av p-plass etter gjeldende priser.
BeliggenhetRekkehus beliggende i et veletablert boligområde på Vestli, øverst i Groruddalen. Her er det et hyggelig
bomiljø og en svært sentral beliggenhet fra sameie til alle fasiliteter.
Det er gangavstand til Vestlitorget fra boligen og her finner du t-banestasjon, Narvesen og nærbutikk.
Stovner senter med alle sine fasiliteter som Meny, bibliotek, vinmonopol, kiropraktor m.m ligger også med
nærhet til boligen. Det satses på nye spisesteder som skal bli et nytt og sosialt møtepunkt for Stovners
innbyggere med blant annet Espresso House, sushi restaurant og Gondol restaurant. Utenfor senteret er
Fossumparken åpnet som har basketballbane og sandvolleyballbane.
Diverse aktivitetstilbud som kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter, klatresenter og flere
treningssentere finnes også i området. Oslos nyeste attraksjon heter Stovnertårnet og er også
beliggende i nærområdet. Dette er en 260 meter lang gangbane som slynger seg 15 meter opp mellom
trærne. Det er gratis inngang til tårnet, som holder åpent døgnet rundt. For øvrig er det kort vei til marka
som med sine mange skogsveier og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter.
T-banens linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo / Ringen via Tøyen til Sognsvann) tar deg videre inn til
sentrum, med hyppige avganger og en reisetid på under en halvtime. I tillegg til T-banen er det gode
bussforbindelser fra Stovner, med linje 64 og 65 til Furuset samt 67 til Galgeberg. Med egen bil tar du deg
enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av blokk- og rekkehusbebyggelse.
TomtFestet fellestomt, 153 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderRekkehus over 3 plan med egen garasjeplass.
U.etg: Stue/kjøkken, soverom, trapperom, bad og bod.
1.etasje: Entré, trapperom, stue/kjøkken og bod.
2.etasje: Trapperom, bad, toalettrom og tre soverom.
Utgang fra stue/kjøkken til balkong på 13 kvm.
Utgang fra soverom i 2.etasje til balkong på 6 kvm.
Terrasse i underetasjen på 18 kvm.
Boligen har egen bod på 5 kvm.
Byggemåte
Følgende forhold er markert med TG2 i tilstandsrapporten:
Utvendig > Veggkonstruksjon:
Stedvis påvist bobler i malingen
Utvendig > Vinduer - 2:
Eldre vindu med naturlig slitasje
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger - 2:
Noe skjevheter påvist.
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger - 3:
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Innvendig > Overflater:
Noe flisbom på enkelte fliser i entre. Løse fuger utbedret etter beafring. Bilde erkendt.
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn:
Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter.
Tiltak: Må rettes opp for å få TG 0 eller 1.
Innvendig > Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Innvendig > Innvendige trapper:
Åpninger i rekkverk er større enn dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper.Det mangler håndløper på
vegg i trappeløpet.
Innvendig > Innvendige dører:
En del av dørene kniper mot terskel.
Våtrom > Underetasje > Bad > Overflater vegger og himling:
Fire skruehull/festebranketter i dusjsonen uten funksjon.
Tiltak: Bør fjernes og hull tettes forsvarlig.
Våtrom > Underetasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning:
Det mangler drenering fra innebygget sisterne.
Tiltak: Det må foretas lokal utbedring.
Våtrom > Underetasje > Bad > Ventilasjon:
Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør
Våtrom > 2. etasje > Bad > Overflater Gulv:
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Våtrom > 2. etasje > Bad > Ventilasjon:
Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg:
Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999? Ja.
Tomteforhold > Drenering:
Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet.
Utvendig > Dører:
Døren fungerer fint, men etterslep av utvendig overflatebehandling.
Kjøkken > Underetasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning:
Noe slitasje påvist.
Spesialrom > 2. etasje > Toalettrom > Overflater og konstruksjon:
Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1.
Flislagt plate foran rørene er løs og har sprukne fliser.
Følgende forhold er markert med TG3 i tilstandsrapporten:
Tekniske installasjoner > Vannledninger:
Lekkasjesikringsrør fra rørskapet i toalett-rommet er ikke ført inn til badet. Ved lekkasje vil lekkasjevann
renne ut i konstruksjonen. Dette er svært uheldig. Mangler åpning i kasse for å synliggjøre lekkasje i bad i
u.etg.
Tiltak: Må sjekkes av fagperson. Kostnadsestimat: 10 000- 50 000.
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold:
Ikke lokalisert slukkeapparat og røykvarsler
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig Christian Blom Kjerulf. For
ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter
setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Følgende info fremkommer av selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, både av faglært og ufaglært/egeninnsats. Badet i 2.etg pusset opp av bekjente i 2017. Badet i
underetg pusset opp av forsikring i 2018.
Firmanavn: Gjensidig forsikring
2. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ja. Lagt ny membran okt 2017 på badet i 2.etasje.
Firmanavn: Wergeland membran
3. Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Kun på legging av membran.
4. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
- Nei. Merket noe skjev på kjøkkengulv.
5. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, kun av faglært/egeninnsats. Ble utført av en familievenn som er elektriker. Omplassering av punkter
på badet i 2.etg. Oppgradering av kursene på kjøkkenet i henhold til dagens bruk. Oppgradering av
kursene i kjelleren i henhold til dagens bruk.
6. Selges eiendommen med utleiedel, leilighet eller hybel eller lignende?
- Ja.
6.1 Hvis ja, er rommene som benyttes til ovennevnte godkjent til beboelse (rom til varig opphold) av
bygningsmyndighetene?
- Ja. Kjellerleilighet.
7. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
- Ja. Andre rekkehus i sameiet har hatt problemer med rotter.
BruksarealBruksareal: 144 kvm
BoderBoligen har en bod på 5 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende dokument foreligger:
- Ferdigattest for oppføring av rekkehus datert 26.01.1973
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det foreligger ikke godkjente og byggemeldte tegninger.
Underetasjen fremstår som utleieleilighet - denne etasjen er orginalt beskrevet som hobbyrom med
boder på orginale tegninger hos kommunen.
Det er ikke søkt om bruksendring. Det vil være kjøpers ansvar eventuelt å søke om bruksendring.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektriske varmekabler på bad.
Vedovner.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Kommunale avgifterKr. 15 047,90 pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 687,-
pr.mnd.
Herav:
Festeavgift 160,-
Forsikring hus + gar 465,-
Felleskostnader 1.528,-
Vedlikeholdsfond 85,-
Taklån 449,-
Faste løpende kostnaderTotale felleskostnader pr. d.d. kr 2.687,- pr. md.
Herav:
Festeavgift 160,-
Forsikring hus + gar 465,-
Felleskostnader 1.528,-
Vedlikeholdsfond 85,-
Taklån 449,-
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.:
Restgjeld:
Restløpetid:
Rentekostnader:
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 79031744
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 275 000,-
Som sekundærbolig Kr. 4 845 000,-
SameieSameie: Vestlijordet Huseierlag, Orgnr: 987548509
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
FesteavtaleAreal: 153 kvm, Eierform: Festet fellestomt
Selskapet fester tomt av Oslo kommune. Festetiden er 75 år fra 01.10.70. Leie reguleres minimum hvert
10. år. Festeavgiften ble sist regulert i 2002. Oslo Kommune har forkjøpsrett ved salg (Jfr. §13 i
festekontrakten).
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for
borettslaget/sameiet.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Borettslaget/sameiet er
ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
13.05.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-2255 vedtatt 28.07.1977, samt
kommunedelplan KDP-17 (områdeavgrensning for indre Oslo).
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 500 000,- (Prisantydning)
kr 7 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 507 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 140 170,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 141 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 648 370,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 15 050,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 663 420,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
- Provisjon: 1 %
- Tilrettelegging: 15 900,-
- Markedspakke: 19 900,-
- Oppgjør: 7900,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0087
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Daria Zuzanna Dymarska
SaksbehandlereDaria Zuzanna Dymarska
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 46 36 40 86 / E-post: dzd@eie.no
Mahan Ronaghi
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 98 85 22 63
[/ E-post: mr@eie.no